چگونه یک باغچه زیبا داشته باشیم؟

ارسال شده در تاریخ اکتبر 7, 2015 | 0 دیدگاه


چگونه یک باغچه زیبا داشته باشیم؟

قبل از هر موردی باید هدف خود را از ایجاد باغچه روشن نمائید یعنی در نظر بگیرید که چه می خواهید . یک باغچه کوچک در محیط خانه که بتواند سبزی و میوه سال شما و خانواده را تامین کند ؟ یا یک باغچه و باغ صرفا تزئینی مورد نظرتان می باشد؟

برای داشتن یک باغچه که بتواند سبزی و میوه سال را تا حدی تامین نماید و هم از لحاظ گلهای زینتی بتواند غذای روح را فراهم سازد احتیاج به محوطه بزرگی نیست ولی رعایت بیشتر مسائل باید مطرح شود و علاوه بر سلیقه و ذوق مسائل علمی باید رعایت گردد.

برای ایجاد باغچه مناسب بایستی از نظر یکپارچگی و هماهنگی ، تنوع و موقعیت هر چزی سر جای خود قرار بگیرد درختها ، بوته ها ، گلها ، محل استخر و نشیمن و تمامی موارد از جهت رنگ و تناسب و اندازه فضای مخصوص به خود را داشته باشند .

ابتدا مداد و کاغذ و نقشه و بعدا بیل و کلنگ

حالا که خودشما می خواهید این زحمت را متقبل شوید مداد و کاغذ و بعد متر را دم دست بگذارید اگر دوربین هم آماده کنید نتیجه بهتری خواهد داشت .از ساختمان خارج شوید در محوطه منزل نمای ساختمان را تماشا کنید ، از محل پنجره ها و نورگیرها ، نمای ساختمان و فضای خارجی خانه عکس بگیرید.بعد متراژ کاملی از محوطه منزل تهیه نمایید .

پس از انجام این کارها احتیاجات خود را که قبلا به آن فکر کرده اید روی کاغذ بیاورید. رفت و آمد ها و محل ماشین را در نظر بگیرید.پس از اتمام این کارها کاغذ را جلوی خودتان بگذارید و متراژ محوطه منزل را روی آن پیاده کنید بطوری که در موقع ساختن دچار مشکل نشوید . موارد زیر برای تهیه نقشه اساسی مورد نیاز است :

  • نقشه زمین برای تعیین ترکیب ، ابعاد و جهات آن معین باشد
  • نقشه منحنی ها ، زوایا ، پستی ها و بلندیها
  • نقشه و محل ساختمان برای پیش بینی درختکاریها و ایجاد منظره دلخواه

با تهیه این سه نقشه می توانید تمامی شرایط را از قبل فراهم سازید مثل مرزهای محوطه ، طول و عرض زوایای زمین ، میزان شیب زمین ، تعیین جهت وزش باد ، محل درب ورودی ، درها و پنجره ها ، نورگیرها ، محل عبور لوله آب ، لوله گاز ، کابل برق و تلفن و فاضلاب و همچنین تعیین گلکاریها ، نوع خاکهای باغچه و اینکه رسی یا شنی است .آیا نیاز به اصلاح دارد یا نه ؟ تعیین محل های درخت ، گل ، چمن ، آلاچیق ، استخر یا آب نما ، محل بازی بچه ها ، راهروها ، محل پارک ماشین و هرچه را که به ان فکر کرده اید روی نقشه بیاورید .حد و مرزهای لازم را روی کاغذ تعیین کنید و دوباره نقشه را مرور کنید . چیزی که در تمام موارد نباید از نظر دور داشت اندازه و مقدار رشد گلها و درختچه هایی است که در نظر گرفته اید ( فرض براین است که شرایط محیطی مورد نیاز گیاهان از نظر دما و نور و نیاز آبی گیاه را بررسی نموده اید )بایستی حداقل رشد 5 سال آینده درختچه ها و درخت ها در نظر گرفته شود ممکن است شما از درختی خوشتان آمده باشد و به همین دلیل جلوی نورگیر یا پنجره اتاق کاشته اید پس از یکی دوسال متوجه می شوید که این درخت بطور کلی جلوی نور و دید شما را گرفته است.

بعد از اتمام این نقشه ها باید فکر آبیاری را بکنیم که بعدا دچار مشکل نشویم . در مناطقی که مشکل کم آبی دارند می توان از گیاهانی استفاده نمود که در مقابل کم آبی مقاومند و یا از سیستمهای نوین آبیاری استفاده نمود و یا برای جلوگیری از تبخیر آب و سیراب شدن گل و گیاه می توان صبح خیلی زود در موقع طلوع آفتاب و یا شب آبپاشی نمود . کاه یا برگ درختان نیز بخصوص در محلهایی که تازه درختکاری شده است برای جلوگیری از تبخیر آب می تواند مفید واقع شود. از طرفی اگر برخی گیاهان در پاییز کاشته شود بهتر است جون فصل پاییز فصل بارندگی است بارندگی مقداری از زحمت آبیاری را می کاهد.

دیدگاه شما چیست ؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

تماس با مدیریت